Legalisatie handtekening

Legalisatie van je handtekening of je handtekening laten legaliseren. Als je een volmacht, verklaring of een ander officieel document tekent, kan het van belang zijn dat vastgesteld wordt dat jij daadwerkelijk degene bent die tekent. Zo voorkom je discussies achteraf en reduceer je de kans op fraude of misbruik.

Waar kan ik mijn handtekening laten legaliseren?

Je kan je handtekening bij iedere notaris in Nederland laten legaliseren. De notaris die jouw handtekening legaliseert, kan hiervoor kosten in rekening brengen. De kosten kunnen sterk verschillen per notariskantoor. Informeer dus vooraf naar de kosten.

Hoe werk legalisatie?

Je neemt je ingevulde maar nog niet ondertekende document mee naar het notariskantoor met een geldig identiteitsbewijs (paspoort/rijbewijs/identiteitskaart).  Je zet je handtekening in het bijzijn van de notaris of medewerkers van het notariskantoor en toont daarbij jouw legitimatiebewijs. De notaris legaliseert vervolgens jouw handtekening door te verklaren dat jij de handtekening in bijzijn van de notaris of een medewerker van kantoor hebt gezet. Vervolgens kan je het document met een kopie legitimatiebewijs opsturen en is het voor dat gedeelte geregeld.

Apostille voor buitenlandse documenten

In het internationale rechtsverkeer wordt vaak om een apostille gevraagd. De apostille is een verklaring van de rechtbank dat de handtekening van de notaris echt is. Dit biedt zekerheid voor buitenlandse bedrijven en instanties. De apostillestempel wordt geplaatst (op eigen verzoek of op ons verzoek) door de Rechtbank Utrech. Hierover moeten griffierechten worden betaald.